31.10.10

Budak (1)

Tengahari tu aku makin tak tenang. Baring ke kanan macam tak kena. Ke kiri pun tak kena. Melentang, melintang, meniarap, tertiarap, ditiarap....semua tak kena. Tangan duk garu sana dan sini. Semua tempat gatal. Rambut, siku, lengan, leher, kaki, jari....tangan aku pun dah naik letih menggaru. Nak kata aku gian dadah, tak juga pasal aku mana kenal dadah tu mende. Lagipun itu jam aku masih freshie dengan dunia yang penuh dengan onak dan duri serta penuh dengan tipu helah ni. Budak comel macam aku ni tak dilarang buat benda-benda tak elok dan berpeleseran tak tentu hala.

Aku tengok jam dinding sudah hampir pukul 1.30 petang. Siaran berita kat tivi tiga aku tak endahkan. Kalau aku layan pun bukan boleh jadikan aku kanak-kanak paling bijak kat dunia ni. Aku tengok keliling. Dari siling ke lantai sampai ke tombol kunci. Kelihatan seekor cicak yang sedang pulang menoreh. Aku tenung tajam. Cicak tu terus mencicit laju sambil muka cuak.

"Heh", getus aku sambil senyum senget.

Tiba-tiba kedengaran suara nyaring mak aku dari dapur.

"Yus! Makan!"

Aku hanya diam lalu bangkit terus ke dapur. Sampai dapur, bau enak kari terus menerjah lubang kumis. Fuh! Feveret. Perut terus keroncong kencang. Aku tengok adik aku dah sedia memegang pinggan. Tengok muka pun dah tau lapar tahap kebulur.

No comments: