7.1.11

2011

Salam.

Hari ni sudah masuk hari ketujuh dalam bulan Januari 2011. Setiap tahun juga pasti ramai orang rancang niat / azam / 'target' tertentu. Tapi perlu diselidik juga fungsi dan keperluan kita rancang benda-benda tu. Contohnya;

Tahun baru, azam baru? Azam lama dah tertunai ke? Tahun baru, hutang baru? Hutang lama dah berbayar ke? Tahun baru, kekasih baru? Kekasih lama apa cer? Tahun baru, bini baru? Bini lama dah sain kontrak ke? Tahun baru, kereta baru? Kereta lama dah habis setel ke? Tahun baru, kerja baru? Kerja lama tak menjamin masa depan?

Jadi fikirkan semula kenapa kita perlukan semua ini(sebagai contoh) dalam kehidupan kita pada setiap tahun baru. Perlu diingatkan bersama, semakin tahun baru menjelang, hari esok yang mendatang, setiap jam, minit dan detik masa yang bergerak, kita semakin hampir pada KEMATIAN. Jelasnya, akhirat jua sasaran sebenar kita. Padang mahsyar juga bakal kita jejaki. Syurga atau neraka(nauzubillah) bakal kita huni untuk selamanya. Sejauh mana diri kita pada Allah? Sebanyak mana bekalan yang kita nak bawa selepas mati nanti? Cukup ke jika nak dilihat daripada amalan-amalan yang kita lakukan setiap hari? Mana yang berat, dosa atau pahala?

Jadi, fikirkanlah kembali. Selamat menghadapi tahun baru 2011 yang bakal mencabar diri kita seharian nanti. :)

2 comments:

DyanaYunus said...

erm, baru 7 hari dah banyak cabaran :'(

Kurusdopoulous said...

yup. memang mencabar dugaan kita. sabar lah.